Hur gör jag för att byta abonnemang?

Tillvägagångssättet för att teckna ett nytt avtal hos en annan mobiloperatör är väldigt enkel, men du kan även flytta över ditt gamla nummer när bytet sker. Vanligtvis är det den nya operatören som sköter uppsägningen, om en sådan krävs.

Du kan givetvis också uppgradera dina nuvarande abonnemang om du vill stanna kvar, eller om det dyker upp några schyssta rabatter. I denna guide punktar vi ned allt du behöver veta för att byta operatör och abonnemang, men vi går också igenom specifika regler som gäller vid bundna avtal, skiften till kontantkort, samt vad som sker vid betalningsskyldigheter.

Kan man byta abonnemang till kontantkort?

De flesta mobiloperatörer tillåter ett byte från ett befintligt abonnemang till ett kontantkort, något som antingen sköts via ”Mina Sidor” eller med hjälp av kundtjänsten. Hos Telia, Hallon och Comviq är det inga problem att omvandla abonnemanget, men kontrollera alltid om detta är möjligt innan du tecknar ett avtal.

Notera dock att ditt nuvarande abonnemang måste sägas upp innan ett byte kan ske. Du kan även byta från kontantkort tillbaka till ett abonnemang om du inte är nöjd. I vissa fall ingår dock en behandlingstid på några vardagar, en aspekt som kan vara bra att vara medveten om.

Något som kan vara tänkvärt är att Mina Sidor kan heta något annat, hos Telenor används till exempel appen ”Mitt Telenor”. Tre använder i sin tur Mitt3, medan Halebop kallar de personliga sidorna för ”Mitt Halebop”.

Kan man byta telefonabonnemang under bindningstid?

Inom telekombranschen kan du sällan byta avtalsform under bindningstiden. I vissa fall kan du dock skifta över till högre surfmängd hos din nuvarande operatör, eller betala en slutfaktura på hela beloppet.

Tipset vi kan ge dig här är att kontakta kundtjänsten och se över möjligheterna då dessa fall bedöms individuellt. Tänk dock på att du inte kan göra några ändringar om du fortfarande har obetalda fakturor. Hos Tele2 rekommenderar de istället att du överlåter ett befintligt avtal till någon annan, om det finns bindningstid kvar.

Hallon ger dig även möjligheten att pausa ditt abonnemang, men du kan självklart byta till Hallon om du använder någon annan operatör för tillfället. Notera även att tiden det tar kan skilja sig beroende på vilken operatör det gäller. Byter du till Telia dröjer det upp till 5 dagar enligt dem själva vilket är ganska länge jämfört med andra företag.

Anledningar till byten av abonnemang

Även om det är en subjektiv fråga så har vi samlat några skäl till varför dom flesta väljer att avsluta sina nuvarande abonnemang. Här nedan finner du ett axplock av dessa:

  • Billigare månadskostnader
  • Exklusiva rabatter
  • Möjlighet till tilläggstjänster som inte finns hos den nuvarande operatören
  • Bättre täckning beroende på var i Sverige du är bosatt
  • Tillgång till 5G-nätet
  • Möjlighet till e-sim
  • Värvningsrabatter som sänker priset ytterligare
  • Avtal som inkluderar obegränsad surf

Behålla nummer vid byte av abonnemang

Idag är det många som väljer att behålla sitt telefonnummer av praktiska skäl. Detta är även något som mobiloperatörerna har uppmärksammat och du kan faktiskt ta med ditt nummer när du byter över till en annan.

För att göra detta fyller du bara i ditt nuvarande nummer när du beställer ett nytt SIM-kort, sedan sköts porteringen automatiskt medan kortet är på väg. Du som konsument behöver inte heller tänka på någonting, utan endast vänta in postgången som brukar ta mellan 1 till 3 dagar.

Vill du däremot ha ett helt nytt nummer kan du bara gå vidare vid beställningen, eller bocka i en ruta där du väljer att inte behålla det gamla.

Nytt SIM vid byte av operatör

Varje gång du byter abonnemang till en konkurrent så får du ett nytt SIM-kort skickad via posten. Om du har en helt ny telefon kan det finnas möjlighet till e-sim, om operatören stöder teknologin. Hos Telia kan du redan teckna avtal på detta vis och då behöver du inte heller vänta in något fysiskt simkort.

Observera att om du väljer att få ett SIM hemskickat så brukar de levereras som trippel sim, det vill säga att de rymmer alla tre storlekar (nano, micro och mini).

FAQ

När byter man abonnemang?

De allra flesta svenskar byter mobilabonnemang vid rabatter eller erbjudanden, men det kan även röra sig om interna byten där du uppgraderar ditt befintliga avtal. Anledningarna till byten varierar faktiskt en hel del, men några operatörer bjuder exempelvis på rabatter för Spotify, Storytel och andra strömmande medier.
Utöver detta dyker det även upp utmanare inom branschen som försöker konkurrera med de andra lågprisbolagen. En uppstickare som nyligen börjat med mobilabonnemang är Comhem, företaget som vanligtvis sysslar med tv- och bredbandsavtal.

Kan man byta abonnemang under bindningstid?

I vanliga fall nej, men kontakta alltid kundtjänsten för att se över möjligheterna till detta då de kan gå att betala sig ur ett abonnemang. Nackdelen är dock att du behöver spendera extra pengar vilket kanske inte är värt det i slutändan.
De flesta avtal som vi har recenserat här på sidan saknar både bindningstid och uppsägningstid, men det kan finnas några som tillämpar dessa i enstaka fall. Läs gärna våra omdömen för att granska det finstilta.

Måste man byta telefonnummer när man byter abonnemang?

Nej, du avgör helt själv om du vill behålla ditt nummer eller skaffa ett nytt. Var bara noga med att bocka i rutan för detta vid beställningen, om du vill ha kvar ditt befintliga telefonnummer.

Hur gör man för att byta mobilabonnemang?

Det enda du behöver göra är att beställa ett nytt abonnemang hos en mobiloperatör du vill använda, sedan sköter de resten. Observera att du behöver ta hänsyn till din uppsägningstid innan du kan skifta över till en konkurrent, men även bindningstiden om en sådan gäller.

När i månaden kan man byta abonnemang?

Det kan skilja sig beroende på vilket abonnemang det gäller, men i regel avslutas det befintliga avtalet alltid vid månadsskiftet. 

Kan man bryta ett bundet avtal?

I vissa fall så kan man göra detta, men vår rekommendation är att kontakta supporten innan du byter ett bundet avtal. Du kommer också att behöva betala en slutfaktura för de resterande månaderna vilket kan bli en betydande nackdel.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *